Bevrijdingspop Haarlem

Een festival voor de vrijheid

Vijf edities lang ontwierp Synergique het gezicht en de aankleding van Bevrijdingspop, het grootste bevrijdingsfestival van Nederland. We maakten posters, signage, de website en verzorgden het podiumontwerp. Het festival kreeg gedurende deze jaren een eigen identiteit die zowel eigenzinnig als herkenbaar was, en die altijd gebaseerd was op solide, inhoudelijke concepten. Door middel van deze concepten konden we het ‘smoel’ van Bevrijdingspop combineren met ruimtelijke, interactieve projecten.

Zo was voor één editie bijvoorbeeld de kubus een leidend thema in o.a. het podiumontwerp en de signage. Deze kubus stond voor het idee van vrijheid en kwam ook terug in een interactief project waarin Haarlemmers hun ideeën over vrijheid konden delen met de bezoekers van het festival door antwoord te geven op de vraag: waar voel jij je vrij? De beperkte ruimte en afzettape legden extra nadruk op het fysieke aspect van vrijheid.

OPDRACHTGEVER

STICHTING BEVRIJDINGSPOP, HAARLEM

Periode: 2008 – 2011
Locatie: Haarlemmerhout, Haarlem
Bezoekers: 150.000 per jaar

www.bevrijdingspop.nl

Waar voel jij je vrij?

In 2011 speelt de kubus een belangrijke rol in het ontwerp. Deze staat voor het podium dat bevrijdingspop aan artiesten biedt maar het staat ook symbool voor een platform waar haarlemmers hun ideeën over vrijheid kunnen delen met de bezoekers van het festival.

Festivalposters

Een festival zonder poster is geen festival, maar een bevrijdingsfestival is anders. De focus bij bevrijdingspop ligt niet bij de optredende artiesten, maar bij de vrijheidsboodschap die het uit wil dragen. Dat principe zie je terug op de posters.

Bekendmaking van het programma

Ook bij de bekendmaking van de optredende artiesten verliezen we het thema niet uit het oog. De thematische teksten die we in de visuele identiteit hebben gestopt komen veelvuldig terug.